W co powinni wierzyć i co powinni robić szefowie firm

Dodane: 03 grudnia 2009 przez Krzysztof

Gdy w firmie zostaną zatrudnieni najlepsi innowatorzy, a nie będzie wsparcia od góry to cały plan innowacyjności w firmie spełznie na niczym.

Pewien czas temu znajomy opowiedział mi zabawną historię o pewnej firmie. W firmie tej prowadzone były spotkania, których jednym z celów było przedstawienie oraz wprowadzenie kultury feedbacku. Pracownicy mieli swobodnie wyrażać swoje poglądy na temat funkcjonowania przedsiębiorstwa. Mieli dzielić się tym co im się podoba, co podoba się mniej i co można zmienić, aby wszystkim żyło się lepiej. Należy jeszcze zaznaczyć, że spotkania te organizowane były dla pracowników niższego poziomu. Oczywiście wszyscy mieli wątpliwości co do sensu takiego „krytykowania” i obawiali się ewentualnych konsekwencji. No bo teoretycznie po co kogoś trzymać, skoro tylko wytyka błędy? Aż pewnego dnia znalazł się pewien śmiałek, który postanowił przejść się do swojego przełożonego i przedstawić mu swoje sugestie i propozycje zmian w firmie. Co usłyszał w odpowiedzi od swojego szefa? „Dobra, dobra – wracaj do pracy” … i tyle z całej kultury feedbacku.

551366_20077354

źródło: sxc.hu

Piszę o tym, aby pokazać jak ważne jest, aby wszyscy w strukturze firmy byli przychylni innowacjom. Bo co da, że wszyscy będą pracować nad nowymi rozwiązaniami, które szef i tak odrzuci. Szkoda czasu! Poniżej przedstawiam listę 12 rzeczy, w które szefowie firmy powinni wierzyć i które powinni robić.

„Proinnowacyjny” szef:

1. Nie tylko wymyśla, ale również robi nowe rzeczy.

2. Traktuje innowacyjność na zasadzie import-export. Próbuje przynosić pomysły z zewnątrz organizacji, czy grupy ludzi. Pokazuje innym swoje idee. Miesza je ze sobą.

3. Tworzy miejsca, które swoją atmosferą będą pobudzać ludzką twórczość.

4. Traktuje swoje poglądy jako “stanowcze, ale łatwe do podważenia”. Nie musi być wszechwiedzący. Nawet jeżeli raz kiedyś powie „To Ty masz rację” żadna krzywda się nie stanie.

5. Umie słuchać, obserwować i czasami powstrzymywać się od komentarza.

6. Nie boi się mówić “Nie wiem”. Innym też zrobi się przyjemnie, jak chociaż raz te słowa nie padną z ich ust.

7. Jest pewny w tym na czym się zna, ale z pokorą podchodzi do swoich poglądów i działań.

8. Nagradza sukcesy i (mądre) błędy, ale karze brak działania.

9. Zapewnia bezpieczeństwo osobom podejmującym ryzykowne działania. Rozwija kulturę „wybaczaj, ale zapamiętuj”.

10. Zachęca ludzi do uczenia się na cudzych błędach. Przecież nie wszyscy muszą popełnić tą samą gafę, żeby uznać, że coś jest nie tak.

11. Tworzy zespoły składające się zarówno z ekspertów, jak i nowicjuszy. Pozwoli to ekspertom na wyzwolenie się wąskiego sposobu myślenia.

12. Potrafi dobrze sprzedać swoje innowacyjne pomysły – to cecha najlepszych innowatorów

Innowacyjne pomysły zawsze będą szły od dołu do góry w strukturze firmy i nawet najbardziej kreatywny zespół nie zdziała nic, jeżeli nie będzie miał przychylności przełożonych. Z jednej strony sami pracownicy pracujący w zespołach powinni skuteczniej komunikować swoje pomysły, a z drugiej strony otwartość zarządów powinna być większa.

Powyższe „przykazania” nie są zamknięte. Oczywiście każdy szef chcący zwiększyć innowacyjność w swojej firmie może mieć swoje zasady. Najważniejsze, żeby były skuteczne. A może Ty jesteś gdzieś szefem i masz swoje metody? Może Twój szef ma jakieś niestandardowe sposoby rozwijania twórczości w firmie? Podziel się z nami swoją wiedzą! Jeżeli chciałbyś, aby Twój szef był bardziej przychylny do innowacyjności i kreatywności możesz mu podsunąć nasz artykuł.  To tak na dobry początek!

źródło: bobsutton.typepad.com

Poczytaj o innych rzeczach:

Odpowiedz

InnoGenerator.pl on Facebook

POWIĄZANE STRONY