Piwne innowacje. Anheuser-Busch

Dodane: 28 lutego 2010 przez Krzysztof

Jestem pewien, że część osób widzących ten tytuł będzie oczekiwała tekstu, z którego można się dowiedzieć, jak wyprodukować piwo, po którym nie trzeba biegać do toalety albo takie, które wywołuje znacznie szybciej zamierzone efekty. Nie o tym jednak będzie mowa.  W Polsce firma Anheuser-Busch raczej nie jest znana, ale o jej flagowym produkcie Budweiser z pewnością każdy słyszał. Ile w tym „piwie” innowacji?

Patrząc na samą nazwę firmy można w ciemno strzelać, że powstała w Niemczech lub okolicach. Otóż nie! Firma powstała w 1860 w St. Louis, ale faktem jest, że jej założycielem był Niemiec Eberhard Anheuser. Po kilku latach działalności jako partner dołączył do firmy zięć Anheusera – Adlphus Busch.

Nie chciałbym tutaj opisywać historii tej firmy, ale prawda jest taka, że – pod względem rozwoju przemysłowego – AB w branży piwowarskiej jest jak Ford w branży motoryzacyjnej. Jako pierwsi użyli pasteryzacji, aby utrzymać piwo dłużej świeże. Jako pierwsi użyli sztucznego chłodzenia i jako pierwsi zaczęli masowo lać piwo do butelek.

Teraz już ciężko wymyślić coś tak nowego jak chłodziarka i zanim napiszę o zasadach związanych z innowacjami, które pozwalają im utrzymać się na topie, zobaczcie jedną z reklam Budweisera. Moją ulubioną!

Waaaaazzzzaaaaa. Właściwie to dlaczego wszyscy nie robią takich fajnych spotów? Wtedy naprawdę bym się wkurzał, gdyby ktoś przerywał mi reklamy puszczając jakiś film.

Czas na lekcje innowacyjności prosto od Anheuser-Busch:

1. Strategiczne cele określone są w możliwie prosty sposób.

AB jako największy na świecie wytwórca piwa ma bardzo prosto sformułowane cele strategiczne. Wzrost udziału w rynku piwa i wzrost udziału wśród konsumentów piwa. I tyle.  Klienci przestawiają się na ich produkty. Budweiser pity jest w nowych miejscach. Coraz więcej ludzi w ogóle zaczyna sięgać po piwo. Proste! Skoro coś jest powiedziane w prosty sposób, to od razu zostaje zapamiętane i wiadomo, na czym skupić swój wysiłek. Oczywiście od razu wykreśla się rzeczy nieważne, czyli wszystko co znajduje się poza tą listą.

2. Definicja strategii innowacyjności.

AB wyróżnia dwie strategie innowacji produktowych. Uważam, że nie ma tutaj nic odkrywczego, ale jak to na lekcjach bywa, czasami pewne rzeczy trzeba sobie odświeżyć i utrwalić.
Pierwszą grupa są renowacje, czyli poprawianie lub modyfikowanie produktów już istniejących. Drugą grupą są innowacje, które zawierają całkowicie nowe produkty. Jak mówi firma: „Nie da się zbudować domu, gdy fundamenty zaczynają się walić”.

3. Prosty, ale rozbudowany proces innowacji.

AB dzieli innowacje na stadium początkowe (front-end) i końcowe (back-end) procesu innowacji. W stadium początkowym pod uwagę brane są doświadczenia klientów, formułowanie pomysłów, klasyfikowanie pomysłów, itp. Stadium początkowe, ze względu na to, że nie jest fazą powtarzalną, jest bardziej rozmyte i nie ma z góry ustalonych etapów. Natomiast stadium końcowe musi już przebiegać zgodnie z ustalonymi regułami.

4. Patrzenie na rzeczy z nieoczywistej perspektywy.

Firma wykorzystuje strategię platformową. Stworzyli bazę produktów, o która opierają swoje nowe produkty. To pozwala wykorzystać pełny potencjał marki. Innym przykładem wykorzystania strategii platformowej jest Apple, które tworząc iPoda otworzyło sobie drogę do rozwijania obecnych produktów i tworzenia również całkiem nowych. Stąd obecnie mamy całą serię tych produktów. W AB taka platformą są produkty Bud.

Po co właściwie takiej firmie jak Anheuser-Busch potrzebne są jakiekolwiek innowacje? W zasadzie to mają super produkt znany od lat, lubiany przez miliony i cała firma mogłaby usiąść spokojnie i patrzeć tylko na zmieniające się liczby na kontach. Piwo jest produktem o bardzo długim cyklu życia i przy tradycyjnej recepturze wprowadzanie nowości nie jest pożądane, bo chyba nikt nie chciałby, żeby jego ulubione piwo pewnego dnia całkowicie zmieniło smak, bo firma akurat postanowiła zastosować jakiś nowy składnik.

To gdzie w takim razie jest miejsce na innowacje? Wszędzie dookoła butelki piwa. Nowe technologie przyspieszające produkcję. Nowe techniki pasteryzacji pozwalające zachować smak przez dłuższy czas. Obniżanie kosztów produkcji. Optymalizacja logistyki. Czy w końcu tworzenie nowych produktów bazujących na sprawdzonej recepturze. Przykładów można mnożyć i mnożyć. Ważne jest, że niezależnie od branży rozwój przez innowacje nie tylko pozwoli utrzymać się na rynku, ale też poprawić swoją pozycję, a AB jest tego doskonałym przykładem.

źródło: blogs.hbr.org

Poczytaj o innych rzeczach:

Komentarze dla tego wpisu: 5

  1. smakosz napisał:

    Świetny artykuł – szczeg analiza strategii firmy. Tylko ja NIE ZNOSZĘ TEJ REKLAMY – jest infantylna, niezwiązana z produktem i głupowata. Oczywiście – jak piwo – to kwestia smaku czy tam gustu.

  2. Raf napisał:

    to chyba smakoszu nie widziales wersji indyjskiej … NAMASTEEEEE !!!! albo http://www.youtube.com/watch#v=Qq8Uc5BFogE&feature=fvw

  3. smakosz napisał:

    no ok. spojnosc historyjki lekko mnie przekonuje. ale znam lepsze piwnoreklamowe arcydziela, np. Zubr w trawie puszczy;)

  4. dejw napisał:

    true true true, what about this one?
    http://www.youtube.com/watch?v=GH7bjIajc0A

  5. smakosz napisał:

    ale dejw szowinistycznie zapodal;)

Odpowiedz

InnoGenerator.pl on Facebook

POWIĄZANE STRONY